De ideale werkplek

0
68

Een kantoorbaan biedt veel voordelen maar er zijn ook een aantal nadelen waar je als werknemer en werkgever rekening mee moet houden. Op kantoor zit je namelijk bijna de gehele dag achter de computer op je billen. Dit is niet echt bevorderend voor de gezondheid omdat je bijna niet beweegt, vaak een slechte houding aanneemt en makkelijker ongezond gaat eten door te snoepen. Het is daarom belangrijk dat je denkt aan je eigen gezondheid en hier rekening mee houd in je dagelijkse routine. Door een paar simpele aanpassingen kun jij al een stuk gezonder te werk gaan. 

Zorg voor beweging

Beweging op werk is belangrijk. Je zit anders immers zo’n 8 uur stil en daardoor verbrand je weinig calorieën waardoor je sneller kunt aankomen. Dit betekend niet dat je een uur lang moet sporten tijdens je pauze. Met deze tips kun jij meer beweging krijgen op werk door ingesleten gewoonten aan te passen. 

  • Neem de trap in plaats van de lift. Veel mensen kiezen voor gemak en nemen altijd de lift. Natuurlijk is het een stuk lastiger als het kantoorpand 20 verdiepingen heeft en je moet bovenin zijn maar je kunt ook een aantal verdiepingen met de trap doen en de rest met de lift. 

  • Loop naar je collega toe. Even een mailtje eruit gooien is natuurlijk lekker makkelijk. Probeer wat vaker gewoon naar een collega toe te lopen. Dit verbetert je relatie met deze persoon, je hebt sneller antwoord en je kunt weer een beetje bewegen. 

  • Doe een rondje in de pauze. Veel bedrijven doen het al en misschien heb je ze wel eens zien lopen. Ga met collega’s even een rondje buiten lopen. Zo heb je beweging, frisse lucht en kun je nog even genieten van het weer. 

Bureau inrichting net zo belangrijk

Naast beweging op kantoor is een juiste inrichting van je bureau ook belangrijk voor je gezondheid. Zorg dat je een goede bureaustoel hebt. Je zit namelijk de hele dag op je stoel. Het is belangrijk om een juiste houding te hebben achter je bureau. Naast een goede bureaustoel moet je ook zorgen voor voldoende afstand tot je desktop monitor. Zorg dat je neerkijkt op je scherm en dat er minimaal 60 cm tussen je ogen en de monitor zit. 

De hele dag zitten is niet bevorderend voor je lichaam. Ga daarom in gesprek met je werkgever of het mogelijk is om een verstelbaar bureau te krijgen. Met een verstelbaar bureau kun je de hoogte aanpassen zodat je kan staan achter je bureau. Door af te wisselen tussen zitten en staan zul je merken dat je houding verbetert en je meer energie hebt gedurende dag. 

Eet gezond

Ongeacht of je op kantoor werkt of niet is het belangrijk om gezond te eten. Op kantoor is het makkelijk om snel te snoepen. Een pot snoep op je bureau of collega’s die lekkernijen mee hebben kunnen al gauw zorgen voor extra kantoor kilo's. Eet daarom niet te veel, eet gezond en probeer zo min mogelijk te snoepen. Drink vooral water en niet te veel suikerhoudende dranken.