Steeds meer ondernemers, marketeers en bloggers kiezen ervoor om webinars te gebruiken. Dit doen ze niet alleen om het verkeer te laten groeien, maar ook hun mailinglijst. Met een webinar spreek je echt je doelgroep aan. Veel mensen die geïnteresseerd zijn in je onderwerp zullen zich ook inschrijven voor je webinar en hun e-mailadres achterlaten.
Hoe kies je een geschikt onderwerp?
Een geschikt onderwerp voor je webinar kiezen, is de eerste stap voor een succesvol webinar. Het onderwerp moet meerwaarde bieden aan de (potentiële) kijker en aansluiten op jouw expertise.
Vraag jezelf af waar je doelgroep mee zit of waar ze problemen mee hebben? Door jouw ervaring te delen over problemen waar je tegenaan bent gelopen en hoe je deze overkomt, biedt je een meerwaarde. Bovendien zorgt het voor binding doordat kijkers zich kunnen identificeren met jouw problemen.
Desniettemin beslis je zelf waar je webinar over gaat. Overweeg wat de kijker wilt zien en horen. Kortgezegd komt het neer op hoe relevanter je topic, hoe meer mensen zich zullen inschrijven voor je webinar.
Een grotere e-maillijst
Op social media, zoals Facebook kan je gemakkelijk je webinar promoten bij volgers of ander geïnteresseerden. Gebruik hiervoor het 'schaarste' principe om de nieuwsgierigheid van je publiek op te roepen. Dit doe je door zinnen te gebruiken, zoals 'eenmalig webinar', 'mis dit niet', 'beperkte plekken’ of ‘schrijf je nu!'.
Bovendien bieden webinar software providers, zoals WebinarGeek de mogelijk, om kijkers direct in te laten schrijven via Facebook of Instagram. De contactgegevens van het profiel worden gebruikt om de inschrijving te voltooien. Door de kracht van Facebook Leads Gen Forms en Zapier te combineren maak je dit mogelijk. Een fantastische manier om op een laagdrempelig manier je leads direct te laten registreren voor je webinar en een optimale manier om je e-maillijst te vergroten!
E-mails blijven verzamelen
Blijf gemakkelijk leads generen en e-mailadressen verzamelen door je webinar na afloop on demand of automated beschikbaar te stellen. Een automated of on demand webinar is een webinar die vooraf is opgenomen. Je hoeft het webinar dus maar één keer op te nemen of je kan een live webinar omzetten naar automated of on demand webinar. Het webinar blijft op deze manier beschikbaar voor mensen die het webinar willen zien. Wanneer je een webinar on demand of automated beschikbaar stelt, moeten de kijker zich inschrijven via een registratieformulier om het webinar te kijken. Je blijft dus 'automatisch' e-mailadressen verzamelen.
Meer uit je webinar met e-mailmarketing
E-mails verzamelen is een belangrijk aspect om nog meer uit je webinars te halen. Een waardevol webinar gaat vaak verloren wanneer er te weinig of geen deelnemers zijn. Laat daarom je webinar automated of on demand op de achtergrond draaien. Zodat je leads blijft generen op de automatische piloot. Vervolgens stel je automatisch follow-ups mails in zodat kijkers echt converteren naar klanten. Bovendien kan jij je e-maillijst gebruiken om je toekomstige webinars aan te bieden bij je inschrijvers! Op deze manier vergroot je je e maillijst en heb je ook meer bereik voor je toekomstige webinars!