Beginnen met Google Ads: 4 tips

0
72

Ben jij van plan om naast zoekmachineoptimalisatie ook aan de slag te gaan met search engine advertising? Oftewel adverteren op Google? Dan hebben wij een paar praktische tips voor je, want Google Ads heeft zoveel te bieden dat het overweldigend over kan komen. Met deze tips haal jij het beste resultaat uit jouw advertentie budget.

Bepaal je doelen

Voordat je aan de slag gaat met adverteren op Google is het belangrijk om je persoonlijke doelen voor ogen te hebben. Wat is je strategie? En hoe past Google Ads in dit plaatje? Waarom wil je met advertenties aan de slag? Wil je bijvoorbeeld meer offerte aanvragen binnenkrijgen, meer online sales bewerkstelligen of vooral werken aan je naamsbekendheid? Jouw doel is bepalend voor de hele campagne, dus het is belangrijk om helder te hebben waarom en waarvoor je Google Ads gaat inzetten voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat. Zo is het onder meer belangrijk om conversies in te stellen. Hoe jij conversies meet, is afhankelijk van je doelen.

Search of Display: waar zet jij op in?

Veel mensen denken bij Google Ads aan de tekstadvertenties die bovenaan de zoekresultaten komen te staan op de resultatenpagina. Deze advertenties behoren tot het Search Netwerk. Er is ook een Display Netwerk waarop jij kunt adverteren. Als je hiervoor kiest wordt jouw advertentie getoond op websites, YouTube, Gmail en in apps. Deze advertenties zijn daarnaast meer visueel want je kan ook afbeeldingen en video’s toevoegen. Het is een optie om een losse Search Netwerk campagne op te zetten, een losse Display Netwerk campagne of een combinatie van beiden. Google Ads biedt zeer veel mogelijkheden, waardoor het kan zijn dat je erachter komt dat je hier zelf de tijd of kennis voor mist. Het inschakelen van een Google Adwords bureau is dan vaak een verstandige keuze.

Zoekwoord analyse

Om jouw Google Ads campagne rendabel te maken, is een goede zoekwoord analyse onmisbaar. Doe vooraf dus gedegen onderzoek naar relevante zoekwoorden of laat dit over aan een professionele partij, zoals een SEO bureau. Je wilt zoekopdrachten vinden met voldoende zoekvolume en bekijkt vervolgens de kosten per klik. Wanneer je deze info hebt kan je de balans gaan opmaken en bepalen op welke woorden jij wilt gaan adverteren, zonder dat je budget er in een dag doorheen vliegt.

Zoekwoorden uitsluiten

Iedere klik op je advertentie kost geld. Je wilt dus nauwkeuriger targeten door bepaalde zoekwoorden uit te sluiten. Zo word je advertentie niet weergegeven op zoekopdrachten met een andere intentie. Het is mogelijk om specifieke zoekopdrachten uit te sluiten of bepaalde zoektermen als zinsdeel uit te sluiten.