6 simpele verkooptips voor retail medewerkers

0
51

Verkopen lijkt makkelijk. Een klant komt immers met een reden of doel een winkel binnen toch? Helaas klopt dit niet altijd. Verkopen is een vak apart en vergt de nodige kennis en ervaring. Om je hierbij te helpen, geven we je 6 tips om nog betere resultaten te behalen als retail medewerker.

1. Verkoop geen product maar een oplossing

Veel verkopers focussen zich op het verkopen van een product. Alle eigenschappen worden benoemd en het product wordt uitgebreid geshowd. Maar wist je dat veel klanten hier niet van onder de indruk zijn? De klant wil dat zijn of haar probleem wordt opgelost. Je moet er dus achter zien te komen waar de ‘pijn’ van de klant ligt. Wat zijn de wensen van de consument? Op basis hiervan koppel je de voordelen van het product terug waarmee het probleem wordt opgelost. Echte verkoop zit hem niet in het sluiten van een deal, maar in het helpen van klanten.

2. Stel genoeg vragen

Vragen stellen en luisteren is vaak belangrijker dan vertellen. Dus in plaats van het houden van een verhaal op basis van aannames, kun je beter eerst voldoende vragen stellen. Niet op het irritante af, maar genoeg om achter de wensen van de klant te komen. Luister echt naar wat je klant te vertellen heeft. Help de consument met kopen in plaats van dat je alleen maar verkoopt.

3. Doe geen aannames

We zeiden het hierboven al een beetje, maar doe geen aannames over de klant. Bijvoorbeeld over het budget van de klant of wat iemand nodig heeft. Hierdoor ga je al gelijk de verkeerde kant op als het niet klopt, waardoor een gesprek doodloopt.  

4. Blijven lachen

Deze tip klinkt waarschijnlijk erg cliché, maar het is wel waar en heel erg belangrijk. Glimlach altijd naar je klant. Dit zorgt namelijk voor een positievere winkelervaring. Want zeg nou zelf; zou jij iets kopen van een chagrijnige medewerker? 

5. Eerlijk zijn

Misschien dat liegen over iets wat niet mooi staat of een beschadigd product je op de korte termijn helpt. Je hebt er namelijk weer een verkoop bij. Helaas komt dit vaak terug als een boomerang. De klant brengt het product bijvoorbeeld alsnog terug of nog erger; is boos. Ben daarom altijd eerlijk over eventuele beschadigingen, miskopen en ga zo maar door. Je zal zien dat de klant alleen maar waardeert dat je de waarheid durft te vertellen en hierdoor vaker terug zal komen. 

 

6. Blijf jezelf ontwikkelen

Of je nou wilt gaan werken in de retail, beter wilt leren verkopen of al enorm succesvol bent, het opfrissen van kennis kan nooit kwaad en is altijd mooi meegenomen. Een retail opleiding, training of cursus volgen op het gebied van verkopen zal je zeker verder helpen. Volg je liever een meer algemene retail opleiding of juist een cursus over een ander aspect binnen deze branche? Dan is bijvoorbeeld de cursus detailhandel of een training op het gebied van leidinggeven misschien wel iets voor jou.

We hopen dat we je zo een beetje op weg hebben geholpen met verkopen. Succes en vergeet dus niet te glimlachen 🙂