Om tegenwoordig een beetje een succesvol bedrijf te runnen, heb je een goede website nodig. Sterker nog: er zijn bedrijven die feitelijk alleen maar om hun website draaien, waarvan de website min of meer het hoofdkantoor, de winkel, het distributiecentrum en de klantenservice in één zijn! Bij een goede website denken de meeste mensen vooral aan een technisch goed verhaal, en een site die makkelijk in gebruik is. Een belangrijke eis voor een goede website is echter ook dat deze goed gevonden kan worden door de zoekmachines. Zetten zij je laag in de zoekresultaten, dan kan zelfs de technisch meest hoogstaande website je niet redden.
We gebruiken de zoekmachines continue
Hoe vaak type jij nog een volledige URL in een browser in? Heel weinig, waarschijnlijk. We zijn er meer en meer aan gewend geraakt om in een zoekmachine een woord te typen, en dat kan ook gewoon de naam van de winkel zijn die we willen bezoeken, en de zoekmachine het werk te laten doen. Daarvoor hoeven we niet eens meer eerst naar een zoekmachine te surfen, zoals vroeger het geval was. De adresbalk van je browser, die vroeger uitsluitend diende om een volledige URL in te voeren, fungeert nu ook al als zoekmachine.
Makkelijk voor de gebruiker, maar soms best lastig voor eigenaren van bedrijven. Want deze worden meer en meer afhankelijk van deze zoekmachines. Worden zij door hen structureel laag in de resultaten geplaatst, is het bijna onmogelijk om veel bezoekers naar hun website te trekken. Snappen hoe zoekmachines jouw website serieus nemen, is dus van groot belang, maar makkelijker gezegd dan gedaan.
Les één, twee en drie: schakel hulp in
Wil je echt goed gevonden worden door zoekmachines, en op basis van goede research en metingen dit verder optimaliseren? Dan kun je hier het best hulp voor inschakelen. Dat kun je doen door zelf iemand in te schakelen die hier verstand van heeft, maar in zee gaan met een agency is vaak verstandiger; hier vind je nog veel meer expertise.
Zij werken vervolgens speciaal voor jou een plan uit om de resultaten in zoekmachines te verbeteren. Een goede linkbuilding strategie speelt hier vaak een belangrijke rol bij. Wat is linkbuilding? Heel simpel gezegd is dat ervoor zorgen dat er op de juiste plekken op het internet linkjes staan naar jouw website. Deze linkjes helpen zoekmachines om jouw site op waarde te schatten als het gaat om bepaalde onderwerpen of zoektermen, zodat je hierbij hoger in de resultaten verschijnt. Precies wat je nodig hebt om meer bezoekers te trekken, en van je website een succes te maken.